تبلیغات
ExactSeek.com ExactSeek: Relevant Web Search ExactSeek: Relevant Web Search only for u - هفت جنگجو
only for u
آنچه شما بخواهید
با کلیک روی ستاره یک امتیاز به این مطب بده

مقایسه  سورن ELX، ایمپیان، پارسELX ، آوانته، مگان، زانتیا و  سراتو

آزاد شدن واردات خودرو سبب شد بازار خودروهای 20تا 30 میلیون رقابتی بشود. این بازار در ابتدا فقط در انحصار زانتیا و پارس ELX بود. این پشتوانه سبب شد همچنان اعتماد به این خودرو ها حفظ شود. ولی به تدریج با ورود آوانته ایمپیان و بعد ها مگان و سراتو و جوانترین عضو و البته ارزان ترین یعنی سورن ELX آسمان میدان نبرد غبار آلود شد. همان طور که خواهید خواند این هفت جنگجو یک نبرد بسیار نزدیک و سنگین را آغاز کرده اند:

مقام هفتم: پروتون ایمپیان (29 میلیون)

پروتون ایمپیان که در مالزی به بنز شهرت دارد، در ایران نتوانست این نام را حفظ کند. ایمپیان گرانترین ترین عضو گروه است ولی هیچ آپشن اضافی نسبت به بقیه ندارد.

طراحی خارجی ایمپیان ضعیف است حتی در قسمت مه شکن جلو و جلو پنجره ای نا امید کننده است. طراحی داخلی متناسب است اما به روز نیست و قدیمی به نظر می رسد. هنگامی که از همه این ها بگذرید و سوارش بشوید کاملا نا امید می شوید، یک موتور 4 سیلندر 1600cc با 110 اسب بخار باعث شده شتاب خودرو زیاد نباشد و 0 تا 100 این خودرو 8/10 s زمان ببرد و البته مصرف سوخت زیاد (2/8lit) بازده موتور را زیر سوال ببرد

اما داشتن 2 ایربگ ترمز جلو و عقب دیسکی و سیستم ABS امنیت خودرو را در سطح قابل قبول نگاه داشته است.

مقام ششم: پارس ELX (22 میلیون)

در واقع تکامل یافته پارس است که پارس نیز فیس لیفت پژو 405 است.

ظاهر زیبای خوررو سبب شده همچنان علاقه به این خودرو زیاد باشد ولی خطوط بدنه قدیمی و طراحی ضعیف سپرها و از همه مهمتر تکراری شدن ظاهر پارس که 10 سال است که در خیابان های وطن دیده می شود، باعث شده که امتیاز خوبی در طراحی نگیرد البته ارتفاع کم خودرو چهره خودرو را اسپرت نشان می دهد. طراحی داخلی نه چندان جذاب و قدیمی خودرو باز هم پارس را در سطح پایینی قرار داده است. اما داشتن گرم کن و سردکن صندلی و سنسور پارک از امکانات خوب پارس است.

 

موتور 4 سیلندر و 1800 cc خودرو با 110 اسب بخار قدرت شتاب خودرو به 11s می رساند که برای خودرو های این کلاس بسیار زیاد است. مصرف سوخت 2/8 نیز زیاد است.

نداشتن ایربگ در این خودرو بسیار عجیب است که حتی رانا با قیمت 5/13 میلیون 2 ایربگ دارد. ترمز دیسکی جلو و عقب EBD و ABS وضع را بهتر کرده است اما باز هم نا امن ترین خودروی این گروه است.

مقام پنجم: هیوندای آوانته (3/24میلیون)

هیوندای آوانته از خودروهایی است که طراحی آن به نسل قبل طراحی هیوندای متعلق است و به غیر از پشت خودرو بقیه قسمت های آن زشت به نظر می رسد، کوچک بودن بیش از حد جلو پنجره و عریض بودن زه ضربه گیر وبا وجود رنگ مشکی آن به طراحی لطمه زده است. تیره بودن چراغ های جلو ضربه دیگری به طراحی زده است. طراحی داخلی بسیار ضعیف و نا امید کننده است.

 

موتور 4 سیلندر و 2000cc با قدرت 140 اسب بخار شتاب بسیار خوب 1/9s را به خودرو می بخشد. مصرف سوخت کم خودرو (2/7) نیز اوضاع را بهبود می بخشد.

داشتن 2 ایربگ ترمز جلو و عقب دیسکی EBD ABS و ایموبلایزر ایمنی خوبی به خودرو می بخشد.

مقام چهارم: رنو مگان (5/23 میلیون)

مگان موجود در ایران به نسل قبل مگان در اروپا بازمی گردد. طراحی ظاهری مدرن اما نه چندان دلچسب مگان باعث شده در بازار ایران موفق نباشد طراحی سپر جلو زیبا نیست و چهره خودرو را قدیمی کرده است. در داخل خودرو طراحی بسیار عالی و ارگونومیک است و از خطوط شکسته کمتر استفاده شده است. داشتن رادیو کاست در این خودرو خنده دار به نظر می رسد، ولی سیستم روشن شدن بدون کلید کلاس خودرو را بالا برده است.

 

موتور 4 سیلندر و 1600cc خودرو 115 اسب بخار  در اختیار راننده قرار می دهد که کم به نظر می رسد و شتاب 1/11s خودرو گواهی بر این ادعا است. اما در عوض کم مصرف ترین خودروی گروه است(8/6Lit).

مگان بیشترین عرض را در بین خودرو های این گروه دارد که باعث شده سرنشینان بسیار راحت باشند. داشتن 2 ایربگ ترمز جلو و عقب دیسکی EBA ،ABS ،EBV ایمنی خودرو را تضمین می کند.

مقام سوم: سیتروئن زانتیا (2/27 میلیون)

زانتیا با طراحی متعلق به سال 1990 از لحاظ طراحی بسیار قدیمی جلوه می کند اما طراحی بسیار منطقی با خطوط بدنه هماهنگ آن را دلنشین کرده است. طراحی صندوق عقب باعث شده تا در پشت خودرو خلأ ایجاد شده و مقاومت در مقابل هوا خودرو زیاد باشد و طراحی آیرودینامیک جلو را خنثی کند. در داخل نیز همه چیز شبیه یک خودروی دهه 90 است وکاملا قدیمی است اما صندلی ها کاملا راحت و ارگونومیک است.

موتور 4 سیلندر 2000cc زانتیا 138 اسب بخار قدرت دارد که شتاب 5/9s به خودرو می بخشد که قابل قبول است. زانتیا پر مصرف ترین خودروی گروه است (9Lit). همچنین زانتیا کم ارتفاع ترین خودروی گروه است که بسیار به ظاهر آن کمک کرده است.

داشتن 2 ایربگ ترمز جلو و عقب دیسکی ABS و EBD در کاغذ خودرو را ایمن کرده است که در اصل این طور نیست و فقط 2 ستاره از 5 ستاره را از EURONCAP کسب کرده که رانا ارزان قیمت 3 ستاره دارد. داشتن قابلیت تنظم ارتفاع در این گروه بی نظیر است. نداشتن سنسور پارک و داشتن نقاط کور در عقب از نقاط ضعف زانتیا است. داشتن تهویه مطبوع اتوماتیک برای خودرو متعلق به سال 1990 بسیار عالی است.

مقام دوم: کیا سراتو (7/28 میلیون)

سراتو یک محصول جدید در ایران است طراحی ظاهری آن مدرن زیبا ولی محطاطانه است مانور زیادی در طراحی آن صورت نگرفته کمی چراق های جلوه بزرگ به نظر می رسد و نارنجی بودن گوشه چراغ کمی کلاس خودرو را پایین آورده است اما بر عکس جلوه طراحی عقب متناسب زیبا و با وجود اسپویلر عقب اسپرت جلوه می دهد. این زیبایی به داخل نیز رخنه کرده است، تمام ادوات ارگونومیک هستند و در بهترین مکان قرار گرفته اند وجود دو نوار کرومی در دو طرف کانال خروجی هوا باعث شده که طراحی از حالت یکدست بودن در بیاید. داشتن تهویه مطبوع اتوماتیک ورودی AUX و گرمکن صندلی های جلو (به صورت سفارشی) سانروف و Auto Light از امکانات بسیار خوب سراتو است.

 سوویچ را می چرخانیم و غرش موتور 2000cc و 4 سیلندر بلند می شود این موتور 143 اسب بخار قدرت دارد که قدرت خوبی است ولی داشتن گیربکس اتوماتیک شتاب خودرو را 5/10s کرده است که برای خودروی با این قیمت بسیار ضعیف است. مصرف سوخت 8/7 نیز خوب است.

در بخش ایمنی داشتن 2 ایربگ ترمز جلو و عقب دیسکی با ABS و ایموبلایزر و پشت سری فعال که در تصادف از عقب ایمنی خودرو را در مقابل ضربه شلاغی ایمن کرده است.

پس با این همه خوبی چرا مقام دوم ؟! داشتن قدرت موتور کمتر و قیمت بالاتر و خدمات پس از فروش ضعیف تر و مصرف سوخت بیشتر نسبت به سورن ELX باعث شد در کل سورن  ELX امتیاز بیشتری بگیرد.

مقام اول: سمند سورن ELX(حدودا 20 میلیون)

سورن ELX جدید ترین عضو خانواده سمند است در ظاهر فقط جلو پنجره ای عوض شده که البته بزرگترین عیب سورن مهعمولی بود با جایگزین کردن این جلو پنجره، خودرو لوکس تر و عریض تر دیده می شود. طراحی  چراغ زیبا نیست و  کمی از قسمت بالای چراغ روی کاپوت امتداد می یافت زیبا تر بود داشتن راهنما روی آینه جانبی خودرو را لوکس کرده است در عقب طراحی منطقی و ساده است و داشتن شبرنگ روی سپر عقب آن را به بی ام و سری 5 نزدیک کرده است.

درطراحی داخلی سمند بسیار پیشرفت کرده است و دیگر از آن داشبورد زشت خبری نیست طراحی داخلی منطقی و ارگونومیک است جای دستگیره های در و شیشه بالابر ها عوض شده ضبط به بالاترین نقطه انتقال پیدا کرده ساختار صندلی ها عوض شده که همه باعث بهبود ارگونومی در این خودرو شده است. ماهیچه پشت صندلی های جلو باریکتر شده که جای پا سرنشینان عقب را افزایش داده است. تمامی کانال های خروج هوا عوض شده و به صورت مستقیم و با شدت برابر با سرنشینان جلو سرنشین عقب نیز هوا می خورد. داشتن فضاهای متعدد برای قرار دادن وسایل موجب افزایش رضایت مشتری شده است. عوض کردن روکش ستون A موجب افزایش دید راننده شده است.

اضافه کردن تهویه اتوماتیک که حتی به شدت تابش نور خورشید به نقاط مختلف حساس است و سیستم بخار زدایی و برفکرزدایی بسیار پیشرفته برای اولین بار در سمند به کار گرفته شده است. سیستم صوتی تقویت شده و صدای بلندتر و رساتری از خروجی ها شنیده می شود. کاهش دادن ارتفاع برآمدگی وسط صندلی عقب باعث شده ظرفیت از 4 نفر به 5 نفر افزایش پیدا کند. استفاده از سیستم مالتی پلکس باعث افزایش کیفیت ساخت شده و باعث اضافه شدن امکانات ویژه شده شده است مثلا سرعت برف پاککن ها با توجه به سرعت خودرو تغییر می کند.

 

و اما قسمت هیجان انگیز، موتور 1700cc با قدرت 156 اسب بخار و گشتاور 215 نیوتون بر متر، تعجب کردید این بازده بالا به استفاده از turbo charger باز می گردد که در این گروه منحصر به فرد است در داخل خودرو صدا مانند همان سورن معمولی است ولی موتور بسیار سریع دور می گیرد و به اصطلاح گاز خورش خوب است. عابرین پیاده از ماشین شما صدایی مانند صدای جت را می شنوند که تعجب خواهند کرد.این قدرت بالا با وجود گیربکس جدید سورن ELX باعث شتاب حدودا 9s برای خودرو شده است که باعث می شود تمام خاطرات از شتاب کم سمند فراموش شود. جالب تر این که سورن ELX به حداکثر سرعت 214Km دست می یابد که لقب سریع ترین خودروی این گروه را به آن می بخشد.

در قسمت ایمنی داشتن 2 ایربگ ABS و EBD خوب به نظر می رسد ولی وجود ترمز دیسکی چهار کاناله در جلو و کاسه ای کمی ناامید کننده است که اگر بخواهیم با سرعت 214 ترمز بگیریم پس از چند متر می ایستیم! اما داشتن ایموبلایزر سرقت خودرو را غیر ممکن کرده است. مهار شدن رینگ ها با پنج پیچ و داشتن اسپویلر عقب باعث افزایش ایمنی در سرعت های بالا شده است.




طبقه بندی: متفرقه، 


نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 21 بهمن 1388 توسط کاظم


درباره وبلاگ
جستجو
آرشیو مطالب
آخرین مطالب
نویسندگان
موضوعات
نظر سنجی
پیوند ها
پیوندهای روزانه
آمار سایت
JavaScript Codes





Powered by WebGozar